Curs BNR la zi
luni, 18 ianuarie 2010
CALENDAR pentru oamenii de afaceri in 2010
IANUARIE
1 ianuarie - Trebuia să intre în vigoare necesitatea obţinerii de certificate energetice pentru imobile. Măsura a fost amânată de Guvern pentru 1 ianuarie 2011. Potrivit legii, nu se vor mai putea vinde şi închiria locuinţele necertificate energetic.
Reintră în vigoare taxa pe poluare pentru maşinile noi Euro 4 sub 2.000 cmc.
Aceeaşi dată va consemna şi eliminarea scutirii de la plată a impozitului de 16% pentru câştigurile la bursă. Accizele vor fi majorate la ţigări, benzină fără plumb şi motorină (cu peste 14% numai din cauza deprecierii leului). Unele proceduri şi reguli în domeniul TVA vor fi modificate, de exemplu, locul taxării pentru servicii în UE va deveni locul consumului.
4 ianuarie - Va începe dezbaterea în Parlament a bugetului de stat şi a celui de asigurări sociale de stat.
5 ianuarie - Prima şedinţă a CA al BNR în noua componenţă. Cu Bogdan Olteanu în locul lui Eugen Dijmărescu. Această şedinţă ar putea consemna o relaxare a politicii monetare, având în vedere că există semne destul de bune pentru 2010.
În ianuarie, demarează o nouă ediţie a Programului de stimulare a înnoirii parcului auto naţional (Rabla). Se va desfăşura cu câteva modificări importante, printre care posibilitatea utilizării a trei tichete valorice, fiecare în valoare de 3.800 de lei, pentru un singur automobil nou, acceptarea firmelor şi posibilitatea ca maşinile să fie plătite în leasing.
Asigurările obligatorii pentru locuinţe ar putea fi vândute chiar din luna ianuarie, potrivit vicepreşedintelui Poolului de Asigurare Impotriva Dezastrelor (PAID), Radu Mustăţea.
FEBRUARIE
17 februarie - Ar urma să fie virate două tranşe din împrumutul de la FMI, în valoare de 2,3 miliarde euro, şi un miliard euro de la Comisia Europeană (CE).
18 februarie - Ar urma să fie livrat pe piaţă, după două amânări consecutive, centrul comercial Sun Plaza (80.000 mp – cel mai mare mall), în care EMCT şi Sparkassen Immobilien au investit 200 de milioane de euro.
MARTIE
2 martie - Angajatorii depun fişele fiscale la administraţiile fiscale şi transmit un exemplar salariaţilor.
Este aşteptată lansarea pieţei la vedere de tranzacţionare a acţiunilor la Bursa de Mărfuri din Sibiu, care va deveni astfel un concurent important pentru Bursa de Valori Bucureşti.
Dacia va lansa, în cadrul Salonului Auto de la Geneva, primul său crossover numit Duster.
Primul pas în trecerea la televiziunea digitală terestră prin licitarea a două benzi de transmisie multiplex.
Băncile îşi anunţă rezultatele financiare pe 2009. Va fi primul an cu profituri puternic în scădere faţă de anul precedent sau poate chiar un an cu pierderi.
31 martie - Expiră termenul de depunere a proiectelor de ocupare şi formare a forţei de muncă finanţate din POSDRU (Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane).
APRILIE
Este de aşteptat ca mai multe bănci greceşti din România să îşi majoreze capitalul, ca urmare a problemelor create de explozia restanţelor.
15 aprilie - Societăţile comerciale depun declaraţia de impozit pe profit şi plătesc impozitul, excepţie făcând instituţiile bancare care închid exerciţiul financiar pe 15 februarie.
Ar trebui finalizat un prim tronson din Pasajul Basarab din Bucureşti.
MAI
15 mai - Persoanele fizice depun declaraţia anuală de venit pentru veniturile obţinute în anul anterior din activităţi independente, chirii, tranzacţii cu titluri de valoare, operaţiuni de vânzare-cumpărare de valută la termen.
16 mai - Trupa australiană AC/DC concertează pentru prima oară în România. La evenimentul din Piaţa Constituţiei sunt aşteptaţi până la 70.000 de fani.
IUNIE
Deutsche Bank va debuta cu operaţiuni bancare în România, în special pe segmentul corporate.
11 iunie - Veteranul Eric Clapton vine pe stadionul Iolanda Balaş Soter din Bucureşti. Nu singur, ci acompaniat de cantautorul britanic Steve Winwood.
15 iunie - Este programată o tranşă de împrumut de 768 milioane euro de la FMI şi una de 1,15 miliarde euro de la CE.
IULIE
Ar urma să fie inaugurată porţiunea de 9,4 kilometri din Autostrada Transilvania, între Câmpia Turzii şi Turda.
Ar urma să fie inaugurat sectorul cuprins între centura Bucureşti şi Centura Ploieşti Vest al Autostrăzii Bucureşti–Braşov.
AUGUST
1 august - Ford va prelua importul şi comercializarea mărcii sale în România de la Țiriac Auto. Pentru aceasta, va lua fiinţă o Companie Naţională de Vânzări care va fi condusă de Paul Flanagan, fost responsabil cu coordonarea activităţii de vânzări a 188 de dealeri din Marea Britanie.
SEPTEMBRIE
Va fi lansat, la expoziţia auto de la Paris, noul vehicul Ford produs exclusiv în România, la Craiova. Conform informaţiilor din piaţă, modelul va purta numele B-Max şi va fi un monovolum de clasă mică.
15 septembrie - România ar trebui să primească 850 milioane de euro de la FMI şi 1,2 miliarde euro de la CE.
Luna cu cele mai multe târguri imobiliare. Organizatorii de astfel de evenimente au programat pentru această lună trei târguri: tIMOn, Project Expo şi TNI.
Ar urma să se finalizeze Pasajul Basarab din Capitală (în prezent, stadiul de execuţie al acestuia este de 70%).
OCTOMBRIE
Pe baza cursului leu-euro de la 1 octombrie, se calculează nivelul taxelor şi accizelor pentru anul următor.
15 octombrie - Ar trebui să fie depus în Parlament Bugetul de stat şi Bugetul asigurărilor sociale de stat pe 2010.
NOIEMBRIE
Consiliile locale încep să emită hotărâri privind nivelul taxelor şi impozitelor valabile pe anul următor.
DECEMBRIE
Ar trebui finalizaţi 20 km din Autostrada Transilvania (în judeţul Bihor) şi 17,5 km din autostrada de centură a Sibiului.
31 decembrie - se declară şi se plăteşte impozitul pe dividende.
Sursa: capital.ro
Pilotii orbi – M.Eliade – 1937 (fragment)
................................
Dar cred cã este o crimã care nu va putea fi niciodatã uitatã: acesti aproape douãzeci de ani care s-au scurs de la unire. Ani pe care nu numai cã i-am pierdut (si când vom mai avea înaintea noastrã o epocã sigurã de pace atât de îndelungatã?!) – dar i-am folosit cu statornicã voluptate la surparea lentã a statului românesc modern. Clasa noastrã conducãtoare, care a avut frânele destinului românesc de la întregire încoace, s-a fãcut vinovatã de cea mai gravã trãdare care poate înfiera o elitã politicã în fata contemporanilor si în fata istoriei: pierderea instinctului statal, totala incapacitate politicã. Nu e vorba de o simplã gãinãrie politicianistã, de un milion sau o sutã de milioane furate, de coruptie, bacsisuri, demagogie si santaje. Este ceva infinit mai grav, care poate primejdui însãsi existenta istoricã a neamului românesc: oamenii care ne-au condus si ne conduc nu mai vãd.
...................................
Într-una din cele mai tragice, mai furtunoase si mai primejdioase epoci pe care le-a cunoscut mult încercata Europã – luntrea statului nstru este condusã de niste piloti orbi. Acum, când se pregãteste marea luptã dupã care se va sti cine meritã sã supravietuiascã si cine îsi meritã soarta de rob – elita noastrã conducãtoare îsi continuã micile sau marile afaceri, micile sau marile bãtãlii electorale, micile sau marile reforme moarte.
...........................................
Nici nu mai gãsesti cuvinte de revoltã. Critica, insulta, amenintarea – toate acestea sunt zadarnice. Oamenii acestia sunt invalizi: nu mai vãd, nu mai aud, nu mai simt. Instinctul de cãpetenie al elitelor politice, instinctul statal, s-a stins.
Istoria cunoaste unele exemple tragice de state înfloritoare si puternice care au pierit în mai putin de o sutã de ani fãrã ca nimeni sã înteleagã de ce. Oamenii erau tot atât de cumsecade, soldatii tot atât de viteji, femeile tot atât de roditoare, holdele tot atât de bogate. Nu s-a întâmplat nici un cataclism între timp. Si deodatã, statele acestea pier, dispar din istorie. În câteva sute de ani dupã aceea, cetãtenii fostelor state glorioase îsi pierd limba, credintele, obiceiurile – si sunt înghititi de popoare vecine.
Luntrea condusã de pilotii orbi se lovise de stânca finalã. Nimeni n-a înteles ce se întâmplã, dregãtorii fãceau politicã, negutãtorii îsi vedeau de afaceri, tinerii de dragoste si tãranii de ogorul lor. Numai istoria stia cã nu va mai duce multã vreme povara acestui stârv în descompunere, neamul acesta care are toate însusirile în afarã de cea capitalã: instinctul statal.
......................................................
Crima elitelor conducãtoare românesti constã în pierderea acestui instinct si în înfiorãtoarea lor inconstientã, în încãpãtânarea cu care îsi apãrã “puterea”. Au fost elite românesti care s-au sacrificat de bunã voie, si-au semnat cu mâna lor actul de deces numai pentru a nu se împotrivi istoriei, numai pentru a nu se pune în calea destinului acestui neam. Clasa conducãtorilor nostri politici, departe de a dovedi aceastã resemnare, într-un ceas atât de tragic pentru istoria lumii – face tot ce-i stã în putintã ca sã-si prelungeascã puterea. Ei nu gândesc la altceva decât la milioanele pe care le mai pot agonisi, la ambitiile pe care si le mai pot satisface, la orgiile pe care le mai pot repeta. Si nu în aceste câteva miliarde risipite si câteva mii de constiinte ucise stã marea lor crimã, ci în faptul cã mãcar acum, când încã mai este timp, nu înteleg sã se resemneze. […]
....................................
Pilotii orbi! Clasa aceasta conducãtoare, mai mult sau mai putin româneascã, politicianizatã pânã în mãduva oaselor – care asteaptã pur si simplu sã treacã ziua, sã vinã noaptea, sã audã un cântec nou, sã joace un joc nou, sã rezolve alte hârtii, sã facã alte legi. Acelasi si acelasi lucru, ca si când am trãi într-o societate pe actiuni, ca si când am avea înaintea noastrã o sutã de ani de pace, ca si când vecinii nostri ne-ar fi frati, iar restul Europei unchi si nasi.[....]
..........................................
Sunt unii, buni “patrioti”, care se bat cu pumnul în piept si-ti amintesc cã românul în veci nu piere, cã au trecut pe aici neamuri barbare etc.Uitând, sãracii cã în Evul Mediu românii se hrãneau cu grâu si peste si nu cunosteau nici pelagra, nici sifilisul, nici alcoolismul. Uitând cã blestemul a început sã apese neamul nostru odatã cu introducerea secarei ( la sfârsitul Evului Mediu ), care a luat pretutindeni locul grâului. Au venit apoi fanariotii care au introdus porumbul – slãbind considerabil rezistenta tãranilor. Blestemele s-au tinut apoi lant. Mãlaiul a adus pelagra, austriecii în Ardeal si “cultura” în Pricipate au adus sifilisul. Pilotii orbi au intervenit si aici, cu imensa lor putere politicã si administrativã.
..................................................
Nu mai vorbiti, deci, de cele sapte inimi în pieptul de aramã al românului. Sãrmanul român, luptã ca sã-si pãstreze mãcar o inimã obositã care bate tot mai rar si to mai stins. Adevãrul e acesta: neamul românesc nu mai are rezistenta sa legendarã de acum câteva veacuri.......
...................................
…Dar pilotii orbi stau surâzãtori la cârmã, ca si când nimic nu s-ar întâmpla. Si acesti oameni, conducãtori ai unui popor glorios, sunt oameni cumsecade, sunt uneori oameni de bunã-credintã, si cu bunãvointã; numai cã, asa orbi cum sunt, lipsiti de singurul instinct care conteazã în ceasul de fatã – instinctul statal – nu vãd suvoaiele slave scurgându- se din sat în sat, cucerind pas cu pas tot mai mult pãmânt românesc; nu aud vaietele claselor care se sting, burghezia si meseriile care dispar lãsând locul altor neamuri… Nu simt cã s-au schimbat unele lucruri în aceastã tarã, care pe alocuri nici nu mai pare româneascã.
Cã pilotii orbi s-au fãcut sau nu unelte în mâna strãinilor – putin intereseazã deocamdatã. Singurul lucru care intereseazã este faptul cã nici un om politic român, de la 1918 încoace, n-a stiut si nu stie ce înseamnã un stat. Si asta e destul ca sã începi sã plângi.
[Vremea, Nr. 505, 19 Septembrie 1937, p. 3]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu